2012年11月14日水曜日

Mahaffey Debate Tournament 1/2:アメリカのディベート大会レポート1

Hi guys! on November 10 and 11th, I went to debate tournament at Linfield College.
I wrote some impressions or something I felt funny except the rounds in this article.  I will write more about rounds I saw in the next article.

アメリカで初めて生のパーラメンタリーディベートの試合に行ってきました!この記事では、試合以外での会場での印象などを書いています。試合の内容などについては次の記事で詳しく書きます。


The tournament place was located in little part of Oregon, but still there were around 10 universities  participated there.  I was little overwhelmed, because I couldn't imagine there had been so many universities and wondered how many universities have debate club in the US.  It is impossible to gather 10 universities in such a local place in Japan.


試合場はただでさえアメリカで田舎のオレゴン州のさらに栄えてないところで行われましたがなんと試合には10校程集まっていました。私は日本で高校生の頃しかディベートはしていませんでしたが、それでも田舎でこんなに集まるのはすごいですよね〜。




These are photos I took in the hall.  It's hard to see from these pictures, but all students dressed nice such a suits, dress shirts and neckties.  I thought what the heck was going on, because some people dress really serious like lawyers and even rest of them also dress like people who go to restaurants with dress code.  I was wearing NIKE t-shirt and leggings and guess a person who look most casual.  I knew debaters dress suits when they debate, but didn't know they also do even for a small competition like this.  Anyway I was ashamed of myself!

会場の様子の写真からでは少し分かりにくいですがディベーターの皆さん、オレゴンじゃめったに見ないような正装してます。簡単に言うと日本の就活生みたいでした本当に。というのも、アメリカではディベーターは公式試合になると政治家みたいなスーツを着てディベートをするんです。ちなみにこの会場でも人によっては弁護士にでもなるのかこいつは?ってくらい正装してる人がいてちょっびっくりしちゃいましたね。私は正装しなきゃいけないなんて全然知らなくて、友達から髪染めるときにもらった首元がボロいナイキTとレギンスだったよ。。。


There were several motions during tournament.  When the motion was announced, chairman? came to the 2nd floor and let us know orally.  So debater have to take note carefully at this time, of course they can ask him to say it again.
For me, this is the one of the hardest times and always need help from someone to repeat or say the motion in more simple way.

パーラメンタリーディベートは日本で言う即興ディベートというもので準備時間が20分。その後に試合がすぐ始まって一人持ち時間7分でスピーチをします。二日間の試合で論題はたしか10個ないくらいだった気がしますが、この試合会場では論題発表ごとに偉いおじさんが二階まで行って口答でいちいち発表してました。私は論題口答で伝えられるのがすごく苦手で準備時間20分しかないのに論題の理解でだいたいいつも5分くらい使ってパートナーいらだせます笑。まぁ今回私は試合には参戦しなくて見学という形で参加したので気楽でしたけどね。


     にほんブログ村 英語ブログ 時事英語へ    にほんブログ村 海外生活ブログ シアトル・ポートランド情報へ

0 件のコメント:

コメントを投稿